Egy svéd és egy magyar mesemondó kalandjai a Majomkirály nyomában
En ungersk och en svensk berättares äventyr i Kung Markattas fotspår

Wednesday, February 3, 2010

Från början av begynnelsen ...

Nu vet jag hur jag ska börja, enligt KISS evangeliet, Keep it Simple Stupid:

Högt uppe på berget fanns en odödlig sten som födde ett stenägg. Ur ägget kläcktes en Markatta ...

Men jag är farligt frestad att börja före begynnelsen, att ta tillfället att berätta hela skapelsen med all dess poetiska charm, exotiskt kinesiska doft och chansen att förvirra lyssnarna ut ur sina vardagsbekymmer och in i trickstervärlden. Texten börjar med skapelsen, så varför skulle inte jag kunna tillåta mig att leka skapare? Eller vore det bättre att suggerera fram det jag vill uppnå med ljud och musik istället? Det måste helt enkelt prövas! Och nu har jag redan funnit den första fruktbara frågan på vägen, innan Apkungen hunnit ta ett enda tassteg ;-)

Kan du se, känna och höra den mirakulösa markattsfödelsen i din fantasi? Jag rör mig inte ett steg från berget innan jag har hört vad min medresenär, Den Mångfärgade Damen, har för intryck av resans begynnelse. Eller tills Du, Kära Läsare, skriver en kommentar.

No comments:

Post a Comment